530467 197620910375047 798447988 n

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τους Υπουργούς :

-          Παιδείας και Θρησκευμάτων

-          Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

-          Τουρισμού

 

Θέμα : Στο καταρρέον ελληνικό σχολείο το Υπουργείο Παιδείας προσφέρει ως θεραπεία μια «Λευκή Εβδομάδα» διακοπών.

Δημοσιεύματα στον τύπο αλλά και ρεπορτάζ ειδησεογραφικών εκπομπών σε τηλεοπτικούς σταθμούς αναφέρουν τις τελευταίες μέρες την δρομολόγηση καθιέρωσης «Σχολικής Ανάπαυλας» για όλα τα σχολεία της χώρας σε συνεργασία των Υπουργείων Παιδείας και Τουρισμού. Σύμφωνα με τα παραπάνω, προηγήθηκε διάβημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (Π.Ο.Ξ.) στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά με στόχο, όπως αναφέρεται, την ενίσχυση της αγοράς εσωτερικού τουρισμού και κατ΄ επέκταση των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών κατά τη χειμερινή περίοδο μέσω της θέσπισης σχετικών κινήτρων. Η πρόταση αυτή εικάζεται ότι προβλέπει αρχικά κλείσιμο των σχολείων στις 4-7 Μαρτίου μετά την Καθαρά Δευτέρα, αλλά το Υπουργείο Παιδείας  άφησε να διαρρεύσει ότι εάν γίνει δεκτή η πρόταση τελικά θα είναι για δύο ημέρες και χωρίς να χαθούν μαθήματα, καθώς οι μέρες αυτές θα αναπληρωθούν με την περικοπή περιπάτων ή επισκέψεων που προβλέπονται στη διάρκεια του έτους.

Τουλάχιστον απορία προκαλεί η διαφαινόμενη συναίνεση του Υπουργείου Παιδείας στην κατατεθείσα πρόταση της Π.Ο.Ξ. ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου τα δημόσια σχολεία πλήττονται από τις πολιτικές λιτότητας, έχουν καταγραφεί χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες λόγω έλλειψης προσωπικού και προβλημάτων στη μεταφορά μαθητών αλλά και καθημερινά αναδεικνύονται προβλήματα που σχετίζονται με τον υποσιτισμό. Τονίζεται επίσης ότι ένα μεγάλο ποσοστό τόσο εκπαιδευτικών (μόνιμοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι) όσο και γονέων αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ώστε να ανταπεξέλθουν στο κόστος συμμετοχής σε μια τέτοια εκδρομή . Κατά συνέπεια, η συγκεκριμένη πρόταση φαίνεται να υφίσταται μόνο ανεκδοτολογικά.

Είναι γνωστό, ότι η χειμερινή «λευκή εβδομάδα» είναι μια πολιτική που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου και η σχολική ανάπαυλα βοηθάει στη διοργάνωση εκδρομών στα χιόνια λόγω κλίματος, το σκι είναι ένα λαϊκό άθλημα και δεν υπάρχουν τόσο μεγάλες διακοπές το καλοκαίρι, όπως στην Ελλάδα, όπου η έλλειψη υποδομών και αθλητικών δραστηριοτήτων στα σχολεία, τις καθιστούν απαραίτητες. Όμως, η άκριτη υιοθέτηση ακόμα και πετυχημένων θεσμών, μέτρων και προτύπων από άλλες χώρες, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες κοινωνικοοικονομικές και πολιτισμικές συνθήκες της χώρας μας, δεν προσφέρει κανένα πρακτικό όφελος στα ολοένα και πιο δοκιμαζόμενα ελληνικά νοικοκυριά.

Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος με τον οποίο υλοποιούνται μέχρι σήμερα οι εκδρομές, η ευθύνη αλλά η οικονομική επιβάρυνση έχει οδηγήσει ένα μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών να αρνούνται να συνοδεύσουν εκδρομές, όπως επίσης αυξάνεται και ο αριθμός των παιδιών που λόγω οικονομικών δυσχερειών αδυνατούν να συμμετέχουν. Σημειώνεται ότι η εν λόγω πρόταση συζητιέται μόλις 1,5 μήνα πριν την πιθανολογούμενη υλοποίηση της, πράγμα που σημαίνει  ότι  δεν πληρούνται τα παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Ενώ είναι κοινό μυστικό ότι διαχρονικά οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούσαν το μαθητικό τουρισμός ως την ατμομηχανή του εσωτερικού τουρισμού με γνωστά σε όλους αποτελέσματα. Άλλωστε πουθενά δεν φαίνεται να είναι προϊόν εισήγησης κάποιου επιστημονικού εκπαιδευτικού φορέα και διαβούλευσης μεταξύ των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία, εν ολίγοις δεν καλύπτει τεκμηριωμένα καμία διδακτική ή μαθησιακή ανάγκη.

Είναι εξάλλου προφανές ότι η συγκεκριμένη πρόταση εντείνει την ταξικότητα του δημοσίου σχολείου: καθώς δεν προβλέπεται να συνοδεύεται από αντίστοιχα μέτρα για τους γονείς των μαθητών π.χ. άδειες ή κάποιας μορφής επιδότησης, δημιουργεί αφενός μεγαλύτερη ανισότητα ανάμεσα στις οικογένειες που μπορούν να επωμιστούν το κόστος και σε εκείνες που αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν εκδρομές και αφετέρου περισσότερα προβλήματα σε όσους γονείς επιλέξουν εξ ανάγκης να παραμείνουν τα παιδιά τους στο σπίτι.

Υπενθυμίζεται ότι παρόμοια πρακτική υπήρξε και κατά τους πρώτους μήνες του 2004, οπότε και υλοποιήθηκε το πρόγραμμα “Λευκές και Πράσινες Εβδομάδες” που στόχευε, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του, «στην ευρύτερη δυνατή επαφή των μαθητών με το φυσικό περιβάλλον και την πολιτιστική παράδοση της υπαίθρου, με τη διοργάνωση εβδομαδιαίων εκπαιδευτικών εκδρομών σε μεγάλη κλίμακα». Το τότε Υπ.Ε.Π.Θ σε συνεργασία με την “Αγροτουριστική Α.E..” θυγατρικής της “Ε.Τ.Α. Α.Ε.” (Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα) αλλά και το Υπουργείο Ανάπτυξης είχαν στείλει 50.000 μαθητές σε αντίστοιχες εκδρομές με άγνωστη πηγή χρηματοδότησης.

 

Επειδή:

– Η συγκεκριμένη πρόταση για κλείσιμο των σχολείων δεν υπαγορεύεται από τη μέριμνα για τους μαθητές και τη μαθησιακή διαδικασία αλλά από λόγους που σχετίζονται με την στενά οικονομική προσέγγιση της πραγματικότητας, θέτοντας τους μαθητές και τους γονείς στη θέση των «πελατών».

– Η τόνωση του εσωτερικού τουρισμού δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και με τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, αγνοώντας και διακόπτοντας τους σχολικούς ρυθμούς και τον προγραμματισμό γι την ολοκλήρωση της διδακτικής ύλης.

– Δεν είναι αυτονόητο ότι οι γονείς θα μπορούν να ακολουθήσουν τα παιδιά τους στην «λευκή εβδομάδα» και η σχολική ανάπαυλα ενδέχεται να δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα στον οικογενειακό προγραμματισμό από αυτά που υποτίθεται ότι επιλύει.

– Είναι δεδομένο, ότι οι δραστικές περικοπές στα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού έχουν όντως οδηγήσει σε μαρασμό πολλές μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις (καταλύματα, επισιτισμός, κτλ) σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, δεν είναι όμως κατανοητό πώς ένας ήδη αφαιμαχθείς πληθυσμός θα μπορέσει να τονώσει μία ήδη φθίνουσα αγορά.

– Είναι αδιανόητο μετά από 5 χρόνια συνεχούς και βαθειάς οικονομικής ύφεσης, περικοπών σε μισθούς και δημόσιες δαπάνες για την παιδεία να θεωρείται η συγκεκριμένη πρόταση αναπτυξιακή και τονωτική για την αγορά ενώ πρόκειται για στείρα ανακύκλωση εισοδήματος από τη μια περιοχή στην άλλη και μάλιστα υποχρεωτικού χαρακτήρα.

– Η απορρόφηση αδιάθετων κοινοτικών κονδυλίων από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα πρέπει να γίνεται με σύνεση, διαφάνεια και με ορθή ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της κοινωνίας και της οικονομίας, αποτρέποντας τον αρνητικό κοινωνικό αντίκτυπο και προσβλέποντας στην μεγιστοποίηση του οφέλους μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Προτίθενται να αποσύρουν την  συγκεκριμένη πρόταση η οποία δημιουργεί παιδαγωγικά και κοινωνικά προβλήματα;
  2. Με ποια παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια κρίνεται επωφελής για τη μαθησιακή διαδικασία η υιοθέτηση της συγκεκριμένης πρότασης;
  3. Σκοπεύουν να ενισχύσουν τα Προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Θεανώ Φωτίου

Βούτσης Νίκος

Νίκος Συρμαλένιος

Τάσος Κουράκης

Χρήστος Μαντάς

Έφη Γεωργοπούλου – Σαλτάρη

Γιάννης Αμανατίδης

Ευγενία Βαμβακά

Παναγιώτα Δριτσέλη

Απόστολος Αλεξόπουλος

Αιχάν Καραγιουσούφ

Μιχάλης Κριτσωτάκης

Γιώργος Πάντζας

Online παρακολούθηση απάντησης συναρμοδίων υπουργείων