«Τα ανοιχτά ζητήματα των ΑΕΙ είναι τεράστια, και ο διάλογος χωρίς καμία διαθεσιμότητα και απόλυση είναι επιβεβλημένος»

 

Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη επί της τροπολογίας του Υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ, στο σχέδιο νόμου «Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ‘Επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων’»

 

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, σήμερα συζητάμε την κύρωση μιας Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, που επί της ουσίας επιτρέπεται η διαδικασία αναγκαστικής είσπραξης και οι κατασχέσεις, εκτός ωραρίου, δηλαδή σαββατοκύριακα και νυχτερινές ώρες σε επιχειρήσεις που χρωστούν από 50.000 ευρώ και πάνω στο δημόσιο. Έτσι το Κράτος, και σε συμβολικό επίπεδο, μετατρέπεται σε βιαστικό φοροεισπράκτορα για τις επιχειρήσεις που χρωστούν και το ερώτημα είναι γιατί χρειάζεται να γίνονται και κατασχέσεις μέσα στην νύχτα, γιατί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, σε τι χρησιμεύει αυτό το μέτρο, όταν το ίδιο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνει ξεκάθαρα ότι δεν μπορεί να αποτιμήσει το εισπρακτικό όφελος που αυτό μπορεί να επιφέρει στο δημόσιο. Μέσα σε αυτό το θολό πλαίσιο, κατά τα ειωθότα, έχουν κατατεθεί και δύο τροπολογίες. Πραγματικά επί παντός του επιστητού, με θέματα που εκτείνονται από τα θρησκεύματα μέχρι το ασφαλιστικό και τις ρυθμίσεις αδειοδότησης βρεφονηπιακών σταθμών. Αυτό δυστυχώς είναι ενδεικτικό της γενικής λειτουργίας της κυβέρνησης.

Όσον αφορά την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, έχουμε να επισημάνουμε το εξής : δεν κάνετε τίποτε άλλο παρά να επιβεβαιώνετε συνεχώς τα αρχικά επιχειρήματα του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για την παιδεία, καμία διάθεση εξορθολογισμού, παρά μόνο μία ανάγκη προσαρμογής στα ασφυκτικά δημοσιονομικά πλαίσια που έχουν επιβληθεί τα τελευταία χρόνια. Έτσι στις 11 παραγράφους της τροπολογίας επιχειρείται για ακόμη μία φορά η γνωστή κοπτοραπτική σε σχέση με θέματα που μας απασχολούν συνεχώς τους τελευταίους εννιά μήνες τουλάχιστον. Ξαναανακατεύονται τα Προεδρικά Διατάγματα εφαρμογής του σχεδίου «Αθηνά», καταργούνται διατάξεις του καλοκαιρινού νόμου για το λύκειο, άλλες τροποποιούνται, ξανααναμοχλεύονται οι διαδικασίες αδειοδότησης κολλεγίων και ιδιωτικών δομών εκπαίδευσης, ενώ μετά το τραγικό αδιέξοδο των τελευταίων εβδομάδων σε σχέση με τα ΑΕΙ, ο Υπουργός επιχειρεί και πάλι, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων, να ανακατέψει εξεταστικές περιόδους, απλά και μόνο για να σερβίρει αυτές τις τρεις γραμμές στα δελτία των οκτώ, ως προσπάθεια να μην χαθεί το εξάμηνο.

Συγκεκριμένα, στην τροπολογία 954/178, ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων εισάγει προς ψήφιση 11 παραγράφους, οι οποίες περιλαμβάνουν περίπου 20 υποπαραγράφους και ζητά από την Βουλή όλες αυτές να τις ψηφίσει στο πακέτο του ενός άρθρου χωρίς καμία άλλη συζήτηση. Αυτός είναι ο τρόπος που η κυβέρνηση γενικότερα αντιλαμβάνεται το διάλογο.

Μετά και από την παρέμβαση του Προέδρου της Βουλής περιμένουμε και θα είμαστε εδώ να το δούμε, εάν η κυβέρνηση θα συμμορφωθεί και με τις παραινέσεις του Προεδρείου και αν πραγματικά θα εφαρμόσει τις δικές της δεσμεύσεις. Θα είμαστε εδώ και θα το δούμε. Το περιμένουμε με ανυπομονησία, ωστόσο επιτρέψτε μας να κρατάμε και μικρό καλάθι. Στις 11 λοιπόν αυτές παραγράφους περιλαμβάνονται ετερόκλητα θέματα της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, περιλαμβάνονται ζητήματα ιδιωτικής εκπαίδευσης, θέματα εισαγωγής ειδικών κατηγοριών στο Πανεπιστήμιο, αλλαγές επί του σχεδίου «Αθηνά», ρυθμίσεις για τους ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης του ΕΣΠΑ, θέματα πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων.

Σε ότι αφορά τα θέματα ιδιωτικής εκπαίδευσης, το ζήτημα πραγματικά αγγίζει τα όρια της ιλαροτραγωδίας. Για κάθε νήπιο, προβλέπεται να αντιστοιχούν 1,2 τετραγωνικά μέτρα στους ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς. Στα κολλέγια και τα πάσης φύσεως ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, ξανααλλάζουν οι διαδικασίες αδειοδότησης, ενώ αντικαθίστανται και πάλι επιμέρους διατάξεις σε σχέση με τους διακριτικούς τίτλους των δομών αυτών. Γίνεται σαφές ότι το Υπουργείο αναλώνει τελικά όλη του την ενέργεια στο να ξεχειλώνει συνεχώς το πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών δομών και δεν κάνει τίποτε άλλο για την δημόσια παιδεία.

Ως προς τα ζητήματα των ΑΕΙ, εδώ πραγματικά αντικατοπτρίζεται όλη η προχειρότητα του υπουργείου και της κυβέρνησης. Αλλάζει πάλι το πλαίσιο για την μεταφορά θέσεων φοιτητών ειδικών κατηγοριών στα ΑΕΙ. Παραπέμπονται κρίσιμα ζητήματα σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, ενώ τώρα που το υπουργείο αποφάσισε να δίνει την δυνατότητα στους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν επιτύχει την είσοδό τους σε κάποιο Τμήμα, να μεταφέρουν την θέση αυτή σε Ίδρυμα πλησίον της υπηρεσίας τους, ουσιαστικά ο κ. Μητσοτάκης πριν λίγο καιρό κατήργησε τις εκπαιδευτικές άδειες.

Από την άλλη οι ανεδαφικότητες του σχεδίου «Αθηνά» αποτελούν ακόμη και σήμερα αντικείμενο συζήτησης. Νέες τροποποιήσεις στα Προεδρικά Διατάγματα Εφαρμογής τους, νέες αλλαγές που καταδεικνύουν μόνο ένα πράγμα. Δεν υπήρξε ποτέ κανένα σχέδιο ορθολογικής διαχείρισης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας και επιτρέψτε μας να πούμε ότι ούτε πρόκειται να υπάρξει από αυτή την κυβέρνηση.

Τέλος, με τις τρεις σειρές της παραγράφου εννιά της τροπολογίας, διευρύνεται το δικαίωμα της διπλής εξεταστικής και για τα δύο εξάμηνα του ακαδημαϊκού έτους, προβάλλοντας την ρύθμιση αυτή ως προσπάθεια να μην χαθεί το εξάμηνο, χωρίς όμως να δίνει ουσιαστικά λύση στις πραγματικές αιτίες εξαιτίας των οποίων τα πράγματα έχουν φτάσει σε αυτό το αδιέξοδο. Πραγματικά διερωτόμαστε πως ο υπουργός αυτή την στιγμή δεσμεύεται για την απρόσκοπτη λειτουργία των Ιδρυμάτων με αυτή την ρύθμιση. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους πως οι παρεμβάσεις τέτοιου τύπου δεν σχετίζονται επ’ ουδενί με το θέμα της απώλειας ή μη του εξαμήνου. Ήδη από τον νόμο Διαμαντοπούλου έχουν εισαχθεί αντίστοιχες διατάξεις, παραβιάζοντας και τότε το αυτοδιοίκητο, πέρσι ο υπουργός έκανε αντίστοιχη ρύθμιση για τους επί πτυχίω φοιτητές, ενώ φέτος την γενικεύει για όλους. Κατά το παρελθόν τα ίδια τα Ιδρύματα είχαν την διακριτική ευκαιρία να προβαίνουν σε τέτοιες ρυθμίσεις, ενώ μοναδικός στόχος του Υπουργού είναι να καταθέσει μία ρύθμιση πυροτέχνημα, για να την κεφαλαιοποιήσει πολιτικά και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις του αδιεξόδου, στο οποίο έχει οδηγήσει τα ΑΕΙ με την αδιαλλαξία του.

Αν το Υπουργείο Παιδείας επιθυμεί να μην χαθεί το εξάμηνο, ας σταματήσει να διαταράσσει την ακαδημαϊκή ομαλότητα και ας κάνει πίσω στο θέμα της αποψίλωσης των ΑΕΙ από πόρους και προσωπικό. Η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει δεχτεί τεράστια πλήγματα από την κυβερνητική πολιτική τα τελευταία χρόνια. Τα ανοιχτά ζητήματα είναι τεράστια, και ο διάλογος χωρίς καμία διαθεσιμότητα και απόλυση είναι επιβεβλημένος.