3

Εισήγηση Παναγιώτας Παναγιώτας Δριτσέλη επί των άρθρων του σχεδίου νόμου «Ίδρυση και οργάνωση Συμβουλίου Εθνικής Πολιτικής για την Παιδεία και άλλες διατάξεις». Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 7/8/2014

 

Σε συνέχεια των όσων συζητήσαμε χθες, αλλά και μετά τη διαβούλευση και την ακρόαση των φορέων, θα ήθελα να αναφερθώ και εγώ διεξοδικά στα άρθρα του νομοσχεδίου.

Σε ό,τι αφορά τα άρθρα 1 έως 3, με τα οποία δημιουργείται αυτό το συμβούλιο των νυν και πρώην υπουργών παιδείας, το οποίο αποκαλείται και συμβούλιο εθνικής πολιτικής για την παιδεία, είπαμε και χθες ότι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι αυτό το όργανο δεν μπορεί να προσφέρει καμία θετική υπηρεσία στη δημόσια εκπαίδευση. Δεν θεωρούμε ότι μια τέτοια σύνδεση θα είχε ένα θετικό αντίκτυπο στη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής για πολλούς λόγους. Καταρχήν, διότι εκτιμούμε ότι οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας των τελευταίων χρόνων δεν αναβαθμίσαν επουδενί τη δημόσια εκπαίδευση. Αντίθετα, κατά την άποψή μας, την συρρίκνωσαν και δεν έχει νόημα να κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στα πρόσωπα που διετέλεσαν Υπουργοί Παιδείας, όμως η πολιτική που ασκήθηκε αντικειμενικά σημείωσε το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης στη χώρα μας και αυτός είναι άλλωστε και ένας από τους λόγους που σήμερα η δημόσια εκπαίδευση υποφέρει.

Ένας άλλος λόγος που διαφωνούμε με τη δημιουργία αυτού του οργάνου, είναι γιατί εκτιμούμε πως θα αποτελέσει επικοινωνιακό όχημα επιβεβαίωσης νεοφιλελεύθερων πολιτικών επιλογών στην εκπαίδευση και το στίγμα των πρώην υπουργών παιδείας των τελευταίων χρόνων άλλωστε, είναι ξεκάθαρο νεοφιλελεύθερο. Δεν είναι δυνατόν σε αυτά τα πλαίσια να συναινέσουμε στη δημιουργία ενός τέτοιου οργάνου, το οποίο είναι πολύ μακριά από τη λογική μας.

Σε σχέση με τα άρθρα 4 και 5, ακούσαμε τους φορείς των εκπαιδευτικών να τονίζουν τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα και τα σχολεία της χώρας και δη τα πιο δυσπρόσιτα. Ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει την νησιωτικότητα και την ορεινότητα και πραγματικά θα θέλαμε να στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε τέτοιες περιοχές, με όλα τα διαθέσιμα μέσα.

Η μοριοδότηση είναι κρίσιμη, όμως, κρίσιμη είναι και η αμοιβή που λαμβάνει ο εκπαιδευτικός που πηγαίνει να επιτελέσει το λειτούργημά του εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι του. Προηγουμένως, μας περιέγραψε ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ την καθημερινότητα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός.

Επίσης, κύριε Υπουργέ, κρίσιμο είναι να μην καταργούνται οι σχολικές μονάδες σε δυσπρόσιτες περιοχές, όπως επίσης, συμβαίνει τα τελευταία χρόνια.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της μοριοδότησης, εκτιμούμε ότι σαφώς κινείται προς την θετική κατεύθυνση και αν, ταυτόχρονα, εννοείτε η μοριοδότηση αυτή μπορεί να αποτυπώνεται και στην προϋπηρεσία. Προηγουμένως, ακούσουμε τις δεσμεύσεις από την δική σας πλευρά, ωστόσο δεν έχουν έρθει ακόμη νομοτεχνικές βελτιώσεις, αφού τις δούμε θα αξιολογήσουμε το περιεχόμενο και θα αποφανθούμε επ’ αυτού.

Ως προς το άρθρο 6, το οποίο ρυθμίζει θέματα των Ιεροδιδασκάλων Ισλαμικής Θρησκείας της Θράκης. Οι διατάξεις έρχονται να τροποποιήσουν την τροπολογία του Ιανουαρίου του 2013. Αλλάζει η σύσταση της Επιτροπής Επιλογής, δίνεται η δυνατότητα στο δημόσιο να επεκτείνει τις συμβάσεις εργασίας των Ιεροδιδασκάλων, εντάσσονται και οι απόφοιτοι και της ΕΠΑΘ στις κατηγορίες επιλογής και δίδετε η δυνατότητα με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης οι ιεροδιδάσκαλοι να αναλαμβάνουν τακτικό έργο στα δυο ιεροσπουδαστήρια της Θράκης.

Εμείς εκτιμούμε, ότι κάθε εκπαιδευτική προσπάθεια και κάθε εκπαιδευτικός θεσμός για να λειτουργήσει θα πρέπει να υπερβαίνει τους διαχωρισμούς και να παράγει συναίνεση. Αυτό είναι ένα ζήτημα, που κάθε εκπαιδευτική παρέμβαση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη.

Η διασφάλιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου είναι ένα σημείο το οποίο θα πρέπει να δούμε με προσοχή.

Το θέμα, όμως, που τίθεται σε αυτό το σημείο και υπερβαίνει κατά την άποψή μας το συγκεκριμένο άρθρο είναι το εξής: Ότι το μεγάλο πρόβλημα της εκπαίδευσης στη Θράκη, είναι οι δημοσιονομικές περικοπές και ο πιο σοβαρός αντίκτυπος που έχουν αφήσει στο εκπαιδευτικό σύστημα της περιοχής. Οι συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων και τα εκπαιδευτικά κενά να είναι τα μεγάλα προβλήματα που αγοράζουν στην περιοχή.

Το ίδιο πρόβλημα, βέβαια, εντοπίσουμε και όσοι καταγόμαστε από ορεινές ή νησιωτικές περιοχές της χώρας. Παρά πολλά παιδιά αναγκάζονται να διανύουν χιλιόμετρα την ημέρα για να φτάσουν στο σχολείο τους, με δύσκολες καιρικές συνθήκες και με μεγάλη ταλαιπωρία αυτό συνεπάγεται και για τα ίδια, αλλά και για τις οικογένειές τους. Αυτό για περιοχές, όπως είναι η Θράκη είναι το μείζον ζήτημα και εκεί θα πρέπει να απαντήσουμε, μόνο έτσι, θεωρούμε ότι θα καταφέρουν αυτά τα παιδιά όποια πίστη κι αν έχουν να προχωρήσουν στη ζωή και να καταφέρουν να προοδεύσουν.

Αναφορικά με το άρθρο 7, το είπαμε και χθες, η κατάργηση της διάταξης που επέτρεπε στα Α.Ε.Ι. να αρνηθούν τη φοίτηση σε φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κινείται στη σωστή κατεύθυνση, όμως, δεν λύνει το πρόβλημα. Τα Α.Ε.Ι. χρειάζονται πόρους για να αναβαθμίσουν τις υποδομές προσβασιμότητας και για να ισχυροποιήσουν την πρόσβαση στη γνώση με τεχνολογικά μέσα, αλλά και με ανθρώπινους πόρους.

Μας προβληματίζει και δεν κρύβουμε το γεγονός, ότι παρόλο που Υπουργός αποδέχεται αυτή την άποψη, χθες και από το βήμα εδώ της Επιτροπής, δήλωσε ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα ως προς αυτήν την κατεύθυνση.

Επίσης, δεν κρύβουμε ότι δεν μας ικανοποιεί που το Υπουργείο δεν διατίθεται να κινητοποιήσει όλα τα μέσα, τα όποια κι αν είναι αυτά, ώστε να υπάρξει πρόοδος σε στο θέμα.

Όσον αφορά τη διάταξη που φέρονται με τους εκπαιδευτικούς με ειδικές ανάγκες. Είναι μια διάταξη η οποία, σωστά κατά την άποψή μας έχει μέριμνα για εκπαιδευτικούς με ειδικές ανάγκες, οποιαδήποτε προσπάθεια για άρση της περιθωριοποίησης ανθρώπων με ειδικές ανάγκες, είναι για μας κάτι που πάρα πολύ σημαντικό. Ωστόσο θα αξιολογήσουμε και το περιεχόμενο, αλλά δυστυχώς, σήμερα δεν είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε και τους εκπροσώπους ΕΣΑμεΑ, όσον αφορά αυτό το θέμα, δεσμευόμαστε ότι την επόμενη φορά θα αποφανθούμε και επιφυλασσόμαστε.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω και δύο λόγια για τις τροπολογίες που έχουμε καταθέσει επί του σχεδίου νόμου, οι οποίες επιθυμούμε να συζητηθούν διεξοδικά και από την Επιτροπή μας, εάν είναι δυνατόν.

Την πρώτη τροπολογία που προτείνουμε, αφορά στην κατάργηση των διατάξεων περί αυτοδιοίκητης απώλειας της φοιτητικής ιδιότητας. Υποχρεωτικές διαγραφές φοιτητών που έχουν υπερβεί τα προβλεπόμενα έτη σπουδών, θα αποτελέσει κυριολεκτικά την καταστροφή για εκατοντάδες χιλιάδες νέους ανθρώπους. Πραγματικά σε αυτό το σημείο, θα θέλαμε να κάνουμε έκκληση στο Υπουργείο να μην εις ακούσει τις αιτιάσεις της Τρόικα σε αυτό το θέμα. Το είπε και ο εκπρόσωπος της Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π. προηγουμένως, ότι υπάρχουν παιδιά που προσπαθούν να πάρουν τα πτυχία τους και είναι κρίμα να τους αφαιρέσουμε αυτό το δικαίωμα. Γνωρίζουμε ότι η τριμερής εποπτεία πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση, διαβάζουμε επί δύο χρόνια τις αξιολογήσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας. Καλούμε το Υπουργείο να μην υποκύψει και να μην φράξει το δρόμο στους νέους ανθρώπους που παλεύουν με τη τερατώδη ενεργεία και τα επαγγελματικά αδιέξοδα. Υπάρχουν χιλιάδες νέοι άνθρωποι που αν τους διαγράψουμε δεν θα μπορέσουν ποτέ να ξεφύγουν από τα αδιέξοδα και της οικονομικής κατάστασης που βιώνουμε.

Άρα, το ζητούμενο για μας είναι το ακριβώς αντίθετο. Να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά να γυρίσουν στα αμφιθέατρα και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και αυτό θα πρέπει να το κάνουμε και σας καλούμε σε αυτό το σημείο να επιδείξετε μια ευρύτητα σκέψης, από τη στιγμή που και εσείς ο ίδιος είστε ακαδημαϊκός δάσκαλος και μιλάω για τον κ. Υπουργό.

Συγκεκριμένα, λέμε, ότι αν ένας φοιτητής παρακολουθεί, γράφεται κανονικά, θέλει να παρακολουθήσει και τα τελευταία χρόνια κάνει προσπαθήσει και φαίνεται αυτό, θεωρούμε ότι θα πρέπει να έχει δεύτερη ευκαιρία. Σε περίπτωση που δύο εξάμηνα δεν εγγραφεί ή για οποιονδήποτε λόγο θέλει να αποχωρήσει ή να παρατήσει τις σπουδές του, τότε είναι ένα άλλο ζήτημα το οποίο μπορεί να κρίνει το Πανεπιστήμιο.

Η δεύτερη τροπολογία μας, αφορά την προαγωγή των μαθητών της Ά Λυκείου και την επανεξέτασή τους τον Σεπτέμβριο. Περίπου 15.000 παιδιά τα οποία δεν προήχθησαν, το είπα και προηγουμένως, λόγω του νέου συστήματος που εφαρμόστηκε πέρυσι στο Λύκειο. Σας λέμε και πάλι, να δείτε το θέμα μόνο με εκπαιδευτικά κριτήρια. Οι μαθητές που απέτυχαν να προαχθούν χρειάζεται να αντιμετωπιστούν με μια ανάλογη εκπαιδευτική ευαισθησία. Να αποτρέψουμε η περιπέτειά τους με αυτή να είναι δραματική και για τις σπουδές τους, αλλά και για τη ζωή τους και αυτή η αντιμετώπιση μπορεί να επιτευχθεί αποκλειστικά και μόνο με την αρωγή των διδασκόντων.

Ζητάμε να επανέλθει το προηγούμενο πλαίσιο σε ό,τι αφορά τον βαθμό προαγωγής των μαθητών και παράλληλα τα θέματα της επανεξέτασης του Σεπτεμβρίου, να επιλεχθούν από τους διδάσκοντες των μαθητών οι οποίοι είναι οι μόνοι που γνωρίζουν τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες και να προσμετρηθεί ο βαθμός και μάλλον θα ήταν ωφέλιμο σε αυτή τη φάση να μην προσμετρηθεί ο βαθμός της πρώτης λυκείου στον υπολογισμό των μορίων για την εισαγωγή τους, στα Α.Ε.Ι..

Η τρίτη τροπολογία αφορά στην διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ, ζητούμε να μην απολυθεί κανένας εκπαιδευτικός και συγχρόνως να επανασυσταθούν οι ειδικότητες που αδικαιολόγητα καταργήθηκαν. Το διακύβευμα για εμάς δεν είναι μόνο εργασιακό, είναι και εκπαιδευτικό. Η κατάργηση αυτών των ειδικοτήτων η οποία επίσης απαγορεύτηκε από την τρόικα διότι ήθελε να μετρήσει κεφάλια δεν είναι δυνατόν και η νυν πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να συνεχίσει να το δέχεται, σας ζητάμε να δεχθείτε αυτή την τροπολογία και με κάποιον τρόπο να σταματήσουμε την σχιζοειδή πολιτική η οποία εφαρμόζεται στο θέμα επί έναν και πλέον χρόνο.