Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη στην συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση». Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 4/5/2015.

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΔΡΙΤΣΕΛΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Πριν ξεκινήσω, θα ήθελα να πω δύο κουβέντες επί της διαδικασίας. Mου φαίνεται πραγματικά ακατανόητη η εμμονή μερίδας της αντιπολίτευσης, όσον αφορά τη διαδικασία η οποία επιλέχθηκε από την Επιτροπή, διότι κατά τη γνώμη μου αδικείται πάρα πολύ η προσπάθεια της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Mε πάρα πολύ καλή πρόθεση τέθηκε στη διαδικασία, συναινετικά, να αποφασίσουμε για το πολύ σημαντικό ζήτημα της παιδείας, όπως όλοι ομόφωνα είπαμε και να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες για ψήφιση ορισμένων διατάξεων που επείγουν. Αλλά και από την άλλη, να γίνει και η απαραίτητη διαβούλευση ώστε όλοι να καταθέσουμε τις απόψεις μας. Είναι ακατανόητο το γιατί υπάρχει μια εμμονή, ενώ στη συνεδρίαση της προηγούμενης εβδομάδας όλοι είχαμε συμφωνήσει. Από την άλλη, όμως ίσως και να είναι πολιτικά δικαιολογημένη, γιατί πραγματικά δείχνει μια ένδεια σε επιχειρήματα, όσον αφορά τις συγκεκριμένες διατάξεις που εισάγονται με το σχέδιο νόμου που συζητάμε.

Αυτό το σχέδιο νόμου είναι για εμάς μια πρώτη απάντηση για πολύ σημαντικά ζητήματα. Όσοι ήμασταν εδώ και την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο θυμόμαστε ότι υπήρχε πραγματικά ένας ορυμαγδός σε απίστευτες διατάξεις που αφορούσαν τα εκπαιδευτικά θέματα, όπου ουσιαστικά συρρικνωνόταν ο δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης. Υπήρχε επίσης ένα μότο το οποίο έλεγε ότι «το πρόβλημα της χώρας ή της εκπαίδευσης είναι ότι έχουμε πάρα πολλούς πτυχιούχους» ή το να θεωρούμε τα παιδιά -αυτό που λέμε- των «πίσω θρανίων» ως άχθος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι αυτά τα παιδιά είχαν στοχοποιηθεί, λέγοντας ορισμένοι ότι πρόκειται για παιδιά που τεμπελιάζουν ή δεν παίρνουν τα γράμματα. Αυτό θέλουμε να σταματήσουμε και γι’ αυτό περιμένουμε και όλοι να τοποθετηθούν. Επρόκειτο επίσης για μια διαδικασία όπου για παράδειγμα η μεροληψία υπέρ συγκεκριμένων κέντρων βαφτιζόταν αξιοκρατία, γιατί να θυμίσω ότι όταν καταργήθηκαν ορισμένες από τις ειδικότητες τεχνικής εκπαίδευσης των ΕΠΑΛ, την ίδια στιγμή θυμόμαστε τον τότε Υπουργό Παιδείας να εγκαινιάζει ιδιωτικά ΙΕΚ με τις ίδιες ακριβώς ειδικότητες.

Αυτό το νομοσχέδιο ακριβώς αρχίζει και θα πρέπει όλοι να το καταλάβουμε, να εφαρμόζει και να υλοποιεί τη δική μας μεγάλη τομή, τη δική μας χάραξη στην εκπαιδευτική πορεία της χώρας. Είναι μια πρώτη απάντηση, είναι μια πρώτη παρέμβαση που προσπαθεί με κάποιο τρόπο να δώσει λύσεις άμεσες σε πάρα πολύ μεγάλες παθογένειες, αλλά και στρεβλώσεις, που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Επειδή εδώ δημιουργείται και η εντύπωση ότι η εκπαιδευτική διαδικασία πριν ήταν μια tabula rasa, όπου έρχεται μια κυβέρνηση τώρα και βάζει τις δικές της πινελιές, δεν είναι καθόλου έτσι. Και αξίζει να θυμηθούμε τι ακριβώς συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Εκτός από την κατάργηση βέβαια των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ, μιλάμε για κανένα σεβασμό στους δημόσιους λειτουργούς της παιδείας, μιλάμε για επιστρατεύσεις, μιλάμε για τιμωρητική αξιολόγηση, για μια διαδικασία εκπαιδευτική όπου το σχολείο ουσιαστικά απομακρυνόταν από την εκπλήρωση του στόχου της γενικής μόρφωσης, αλλά και της καλλιέργειας του ατόμου. Αυτό ακριβώς το νομοσχέδιο έρχεται να αλλάξει την εικόνα της εκπαίδευσης σε πολλά και πολύ σημαντικά πεδία, όπως είναι το σύστημα της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η αποκατάσταση των αδικιών στα ΕΠΑΛ.

Σε ό,τι αφορά το εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτή η ρύθμιση επιχειρεί να διορθώσει τις στρεβλώσεις που υπήρχαν στο νόμο 4186, ο οποίος ψηφίστηκε πριν από περίπου δύο χρόνια. Η βασικότερη αλλαγή είναι η δημιουργία τριών ομάδων προσανατολισμού, από τις οποίες θα μπορούν οι μαθητές, δίνοντας 4 μαθήματα, να επιλέγουν ένα επιστημονικό πεδίο ή δίνοντας ένα ακόμη μάθημα, προαιρετικά, να μπορούν να επιλέξουν και ένα δεύτερο επιστημονικό πεδίο και έτσι μπορούν και να διευρύνουν τις επιλογές τους. Αυτή η αλλαγή υπαγορεύθηκε από κάποια ενδογενή προβλήματα, που παρουσίαζε αυτός ο νόμος, τα οποία, ουσιαστικά, τον καθιστούσαν ανεφάρμοστο. Εάν δεν επέρχονταν αυτή η αλλαγή, ήταν απολύτως ορατός ο κίνδυνος, τα παιδιά της τρίτης λυκείου να είχαν πρόσβαση σε ένα εξαιρετικά περιορισμένο πεδίο επιλογών για το μηχανογραφικό τους δελτίο.

Όσον αφορά τα πειραματικά σχολεία, ακούστηκε πάρα πολύ μεγάλη κριτική. Δημιουργούνται ορισμένα πρότυπα σχολεία, καταργούνται οι εξετάσεις για την εισαγωγή, αλλά σε αυτό που θέλω να μείνω είναι ότι, η επαναφορά της κλήρωσης δεν βασίζεται, όπως μεθοδευμένα προσπαθεί να παρουσιαστεί, σε ιδεοληψίες, αντίθετα βασίζεται σε επιστημονικές μελέτες, στην παιδαγωγική επιστήμη και αυτό θα πρέπει όλοι να το καταλάβουμε.

Τέλος, θέλω να επιστήσω την προσοχή του Υπουργείου σ’ ένα θέμα, το οποίο έχει ήδη τεθεί, σχετικά με την εμβόλιμη εξεταστική περίοδο για το καλοκαίρι. Είναι πολύ σημαντικό, κύριε Υπουργέ, να το δείτε σοβαρά, είναι σημαντικό για παιδιά που προσπαθούν να πάρουν άμεσα το πτυχίο τους, να τους δοθεί η δυνατότητα να δώσουν και μαθήματα άλλων εξαμήνων. Νομίζω, ότι μπορείτε να το δείτε και στη συζήτηση επί των άρθρων να μας ενημερώσετε.

Τελειώνω λέγοντας ότι αυτή η σοβαρή δουλειά της Κυβέρνησης στα θέματα της εκπαίδευσης θα πρέπει να επιβραβευτεί από όλους. Φυσικά, αναμένουμε να ανοίξει, όπως και το Υπουργείο έχει δεσμευτεί, μια μεγάλη συζήτηση και μια μεγάλη διαβούλευση, η οποία θα αφορά τη δημιουργία ενός σταθερού συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και ένα ευρύτερο σχέδιο νόμου, που θα αφορά γενικότερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση. Από τη μεριά μου, στηρίζω αυτή τη δουλειά και νομίζω ότι με αυτό το νομοσχέδιο μπορούμε να μιλάμε για μια τομή στην εκπαιδευτική διαδικασία, για μια πρώτη προσέγγιση διαφορετικού τύπου, που είναι ενταγμένη και στις δικές μας αρχές, αλλά και στις δικές μας αξίες.