Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη στο σχέδιο νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις». Ολομέλεια Βουλής. 9/9/2013

 «Κανένας μαθητής εκτός του σχολικού συστήματος, κανένας καθηγητής σε διαθεσιμότητα».

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που εισάγεται σήμερα στη Βουλή έχει όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν αυτή την Κυβέρνηση: Προχειρότητα, διάθεση για διάλυση της δημόσιας παιδείας, εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, κατακρεούργηση κοινωνικών κατακτήσεων.

Θα πρέπει να τονιστεί, επίσης, ότι οι μισές διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου δεν αφορούν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την οποία κατά τα άλλα υποτίθεται ότι ρυθμίζει. Αφορούν αφενός χάρες σε ιδιώτες φίλους και αφ’ ετέρου, κρυφές μεθοδεύσεις για απολύσεις και για διάλυση δημόσιων δομών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Όσο και αν προσπαθείτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης, να μας πείσετε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι προϊόν διαλόγου και κοινωνικής συναίνεσης, δεν μας πείθετε ούτε εμάς, αλλά ούτε την κοινωνία. Είναι ένα σχέδιο νόμου που τα διαδοχικά Υπουργεία υποτίθεται ότι επεξεργάζονται τα τελευταία πέντε χρόνια, αλλά παρ’ όλα αυτά έρχεται προς ψήφιση μία μέρα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς -αυτό και αν είναι καινοτομία!- και που ακόμη κόβετε και ράβετε, αποδεικνύοντας ότι δεν υπάρχει κανένας εκπαιδευτικός σχεδιασμός.

Σε σχέση με το Λύκειο, το νομοσχέδιο δεν είναι τίποτα άλλο παρά η συνέχιση στον ίδιο δρόμο της διαθεσιμότητας, των απολύσεων και της συρρίκνωσης του αγαθού της εκπαίδευσης, που έχουν χαράξει οι διαδοχικές κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων. Τα ωρολόγια προγράμματα και οι ειδικότητες χρησιμοποιούνται ως φονικά εργαλεία για την εξεύρεση εκπαιδευτικών προς απόλυση. Το σύστημα προαγωγής, απόλυσης και εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χρησιμοποιείται ως εξολοθρευτής μαθητών, ενώ οι πραγματικές καινοτομίες είναι η δημιουργία δομών κατάρτισης και η αναγκαστική εργασία μέσω της μαθητείας, πως ως μόνο στόχο έχουν την παραγωγή εργαζομένων χωρίς δικαιώματα και καμία προοπτική.

Με αυτό το σχέδιο νόμου, λοιπόν, το Λύκειο μεταβάλλεται σε μία άγρια εξεταστική αρένα από την οποία για να ξεφύγει ένας μαθητής θα πρέπει να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις σε πάνω από σαράντα μαθήματα. Για να εισαχθεί δε στο Πανεπιστήμιο, θα πρέπει μετά από όλον αυτόν τον Γολγοθά να ξαναδώσει τις γνωστές σε όλους μας πανελλήνιες των τεσσάρων μαθημάτων. Σε αυτό το σχολείο-εξεταστικό κέντρο μάς πληροφορεί το Υπουργείο ότι δεν έχουν θέση όλοι. Το διαβάζουμε και στην Αιτιολογική Έκθεση. Μας λέτε ότι θα διώξετε αυτούς που αποκαλείτε τεμπέληδες, απαξιώνοντας με μια μονοκοντυλιά νέους ανθρώπους. Βαφτίζετε τις μαθησιακές δυσκολίες οκνηρία και πετάτε στον καιάδα της κατάρτισης και της μαθητείας όποιον δεν μπορεί να αντέξει τη διαρκή ποσοτική και στείρα αξιολόγηση που εσείς επιβάλλετε.

Καταφέρνετε, λοιπόν, κάτι πρωτόγνωρο: Να φτιάξετε ένα σύστημα εισαγωγής που συνδυάζει τα δύο χειρότερα εκπαιδευτικά συστήματα που έχει γνωρίσει ποτέ αυτός ο τόπος. Το σύστημά σας είναι χειρότερο από εκείνο του Αρσένη με τα εικοσιοκτώ πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και ταυτόχρονα χειρότερο από το κλασικό σύστημα πανελληνίων των τεσσάρων μαθημάτων, με τις ατελείωτες ώρες αποστήθισης και τις εκατοντάδες ώρες φροντιστηρίων.

Στο Επαγγελματικό Λύκειο η λογική είναι ακριβώς η ίδια. Για να αποφοιτήσει κανείς από το ΕΠΑΛ θα πρέπει να δώσει και εκεί πανελλήνιες σε σαράντα και πλέον μαθήματα, ενώ για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εκ νέου πανελλαδικές εξετάσεις. Με περιορισμένη τη δυνατότητα επανεξέτασης το Σεπτέμβρη, οι προαγωγικές εξετάσεις μεταβάλλονται σε μία διαρκή ρώσικη ρουλέτα. Όσοι διασχίσουν αυτή την εξεταστική έρημο, τους περιμένει το δώρο της μαθητείας: Ένας χρόνος τζάμπα δουλειά, με εικοσιοκτώ ώρες εργασίας την εβδομάδα, χωρίς καμία απολαβή. Μαθαίνουμε, μάλιστα -και το είδαμε τώρα στις νομοτεχνικές βελτιώσεις- ότι το δημόσιο θα επιδοτεί κιόλας αυτούς που θα προσλαμβάνουν τους ανήλικους εργαζόμενους μέσω ΕΣΠΑ για να μην τους κοστίζει η εργασία αυτή κυριολεκτικά τίποτα.

Όσοι πάλι δεν καταφέρνουν να βγουν από αυτό το τούνελ, είτε στο Γενικό είτε στο Επαγγελματικό Λύκειο, θα υποβιβάζονται στις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης, από τις οποίες θα αποφοιτούν τεχνίτες, χωρίς καμία πραγματικά εξειδίκευση. Μάλιστα, για να αποφοιτήσουν τα παιδιά από αυτές τις σχολές, θα πρέπει στα δεκαεπτά τους χρόνια να εργαστούν για ένα χρόνο δωρεάν στις τάξεις μαθητείας, οι οποίες όμως σε αντίθεση με τις αντίστοιχες του ΕΠΑΛ, δεν είναι προαιρετικές, αλλά υποχρεωτικές για την αποφοίτηση. Δημιουργεί έτσι το Υπουργείο μέσω του άμεσου καταναγκασμού έναν εφεδρικό στρατό ανήλικων εργαζομένων χωρίς κανένα απολύτως δικαίωμα.

Κατά τα άλλα, το νομοσχέδιο ταιριάζει απόλυτα με τη γενική μνημονιακή ατμόσφαιρα. Οι περιβόητες «λοιπές διατάξεις» του δεν διστάζουν να διαλύσουν τη γονατισμένη Ειδική Αγωγή, προφέροντάς την ως φιλέτο στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Δεν διστάζουν ακόμα να στρώσουν το έδαφος για την απόλυση των καθαριστριών των δημόσιων σχολείων, εισάγοντας από το παράθυρο ιδιωτικές εταιρείες με εργαζόμενους κλάδους, όπως αυτοί που καθαρίζουν τα Υπουργεία και τις δημόσιες υπηρεσίες.

Με τις ντροπιαστικές διατάξεις αυτού του νομοσχεδίου, μέχρι και το ελληνικό γάλα προσφέρεται βορά στις ξένες πολυεθνικές των μεταλλαγμένων. Αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι το πεφωτισμένο κείμενο που εισάγει προς ψήφιση το Υπουργείο Παιδείας, ένα νομοσχέδιο που θα βρει απέναντί του όχι μόνο τον κόσμο της εκπαίδευσης, αλλά ολόκληρο τον ελληνικό λαό.

Όμως, υπάρχουν και κάποιοι που χαίρονται και θριαμβολογούν γι’ αυτή τη μεταρρύθμιση, καθώς νοιώθουν τα κέρδη τους να αυξάνονται. Φροντιστηριούχοι και σχολάρχες ευγνωμονούν το Υπουργείο χωρίς σταματημό, καθώς από τη μία πληρώνουν τους καθηγητές με δυόμισι ευρώ την ώρα και από την άλλη είναι βέβαιοι ότι μ’ αυτό το σύστημα θα γεμίσουν τις τάξεις τους με μαθητές, οι οποίοι θα ρίχνονται στα δίχτυα της παραπαιδείας, χωρίς άλλη επιλογή, ακόμα και από το γυμνάσιο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ συμπαρατάσσεται με την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία απορρίπτει σύσσωμη αυτό το νομοσχέδιο. Δέσμευσή μας είναι η άμεση ακύρωσή του μαζί με όλα τα μνημονιακά νομοθετήματα που έχετε σκαρώσει όλο αυτό το διάστημα. Λέμε ξεκάθαρα ότι στη δική μας ατζέντα το λύκειο ανήκει στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Στο Ενιαίο Λύκειο Θεωρίας και Πράξης που επισήμως έχουμε εξαγγείλει χωράνε όλοι.

Λέμε, επίσης, ότι προγραμματική μας δέσμευση είναι η αποδέσμευση του λυκείου από την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Η εφαρμογή της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι θεμελιώδης προγραμματική μας διακήρυξη εδώ και χρόνια. Κανένας μαθητής εκτός του σχολικού συστήματος, κανένας καθηγητής σε διαθεσιμότητα.

Σε σχέση με την επαγγελματική εκπαίδευση, ο ΣΥΡΙΖΑ θα αποκαταστήσει το δημόσιο χαρακτήρα της. Η επαγγελματική εξειδίκευση θα προσφέρεται δωρεάν σε όσα παιδιά επιθυμούν να ασχοληθούν με το επάγγελμα και όχι με την επιστήμη. Κανένα δώρο σε ιδιωτικά κολλέγια και ινστιτούτα που οι ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας ενίοτε εγκαινιάζουν.

Δημόσια επαγγελματική εκπαίδευση μετά το λύκειο για όλους όσους το επιθυμούν είναι η δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ προς τη νέα γενιά.