Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη στην επίκαιρη επερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ για το σχέδιο «Αθηνά»

 

Κύριε Υπουργέ, δημοσιεύσατε την Τρίτη το βράδυ ένα σχέδιο ακαδημαϊκού χάρτη με σημαντικές αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα. Παράλληλα όλη την προηγούμενη εβδομάδα προσπαθούσατε να τροποποιήσετε το θεσμικό πλαίσιο σε σχέση με την δημιουργία κατευθύνσεων εντός των τμημάτων, ενώ τα μέχρι στιγμής σχέδια που έχετε ανακοινώσει δεν είναι σύννομα ούτε με τους μνημονιακούς νόμους που έχετε επιβάλλει εσείς και οι προκάτοχοί σας. Η γενική λογική της λειτουργίας σας σε όλα αυτά τα θολά βήματα έχει ένα κοινό παρονομαστή. Την μονομερή επιβολή ενός σχεδίου προς την ακαδημαϊκή κοινότητα, με την οποία αν υπήρξε διαβούλευση, ήταν άκρως προσχηματική, όπως επιβεβαιώθηκε και στην ακρόαση των φορέων στην αρμόδια επιτροπή. Επίσης εκκρεμεί η έκφραση γνώμης και των Συμβουλίων Διοίκησης και εκείνη της ΑΔΙΠ, απαραίτητες διαδικασίες για την αναδιάρθωση των ΑΕΙ, όπως προβλέπεται στους νόμους 4009 και 4076. Με άλλα λόγια, η ακαδημαϊκότητα των κριτηρίων απουσιάζει κραυγαλέα από όλα σας τα σχέδια.

Η λογική στην οποία βασίστηκαν αυτές οι συγχωνεύσεις έχει ουσιαστικά δύο σκέλη. Αφενός, την μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης για την παιδεία, μέσω της μείωσης των εισακτέων, της μείωσης του προσωπικού και άρα την ισχυροποίηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αφετέρου, τις πελατειακές αντιλήψεις, οι οποίες όλο αυτό το διάστημα καταργούσαν, συγχώνευαν και μετέφεραν σε διάφορες πόλεις τμήματα και σχολές ανάλογα με τις πολιτικές πιέσεις ανά περίπτωση. Αυτό λοιπόν το βαφτίζετε εξορθολογισμό.

Θα ήθελα να μιλήσω συγκεκριμένα για δύο περιοχές, οι οποίες όλο αυτό το διάστημα είδαν τον ακαδημαϊκό τους χάρτη να αλλάζει, χωρίς τα διάφορα σχέδια που τις αφορούσαν να υπακούν σε καμία λογική. Πρόκειται για τα Ιδρύματα σε Θεσσαλία και Δυτική Μακεδονία. Μετά λοιπόν από την κινητοποίηση της ακαδημαϊκής κοινότητας και τις έντονες αντιδράσεις στο ΤΕΙ της Θεσσαλίας, το σχέδιο του μηχανογραφικού που παρουσιάστηκε, διόρθωσε κάποιες παραφωνίες, όμως 8 τμήματα υποβαθμίζονται σε κατευθύνσεις, γεγονός βέβαια που συνεπάγεται και την ραγδαία μείωση των εισακτέων. Από την άλλη, στα Τρίκαλα στα σχέδια «Αθηνά» 1 και 2, τα δύο τμήματα που λειτουργούσαν στην πόλη καταργούνταν. Τώρα συγχωνεύονται σε ένα τμήμα με δύο κατευθύνσεις. Στην Καρδίτσα συμβαίνει το εξής τραγελαφικό. Συγχωνεύεται το τμήμα Σχεδιασμού Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου με εκείνο της Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος, οδηγώντας τους φοιτητές σε απόγνωση και ως προς τα επαγγελματικά τους δικαιώματα και ως προς το μέλλον των σπουδών τους. Θα θέλαμε λοιπόν να δώσετε μια απάντηση στους υποψήφιους που πρόκειται να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό ως προς; Το ποια θα είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα που κατοχυρώνει αυτό το τμήμα;

           Στην Δυτική Μακεδονία τα πράγματα είναι ακόμη πιο τραγικά. Καταργείτε σύσσωμο το Πανεπιστήμιο. Τα τμήματα της Κοζάνης περνούν στο Αριστοτέλειο ενώ τα τμήματα της Φλώρινας στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Μιλάμε για ένα Πανεπιστήμιο με 170 υποψηφίους διδάκτορες, με 92 μέλη ΔΕΠ και 45 διοικητικού υπαλλήλους. Με ποιόν τρόπο ακριβώς θα διασφαλίσετε την εργασία των υπαλλήλων και το μέλλον των 4000 φοιτητών που βρίσκονται αυτή την στιγμή εκεί? Στα δε ΤΕΙ, καταργείτε ένα από τα πιο αξιόλογα τμήματα, εκείνο του βιομηχανικού σχεδιασμού, το οποίο είναι το μόνο αμιγώς προσανατολισμένο στο επιστημονικό πεδίο του βιομηχανικού σχεδιασμού αυτή την στιγμή. Επίσης δημιουργείτε δύο τμήματα στην ίδια πόλη με τίτλο Τεχνολόγων Περιβάλλοντος, τα οποία θα έχουν το καθένα από μία κατεύθυνση, την οποία μάλιστα οι φοιτητές θα διαλέγουν από το 1ο εξάμηνο και όχι από το 5ο, όπως αλλού. Επίσης, καταργούνται τμήματα με δεδομένη ακαδημαϊκή αναγνώριση και αλλάζουν πόλη άλλα τα οποία μόλις εγκαταστάθηκαν σε σύγχρονες υποδομές.

          Αντίστοιχα παραδείγματα μπορεί κανείς να ανιχνεύσει σε όλα τα Ιδρύματα που αγγίζει το σχέδιο «Αθηνά» και στις τρεις εκδοχές του. Οι διαδοχικές αυτές εσφαλμένες εκτιμήσεις είναι απόρροια του τρόπου με τον οποί σχεδιάστηκε αυτή η αναδιάρθρωση. Δεν δόθηκε ούτε ο ελάχιστος χρόνος, ούτε ο ελάχιστος λόγος στην ακαδημαϊκή κοινότητα για να εκφραστεί, δεν τηρήθηκαν ούτε οι υποτυπώδεις διαδικασίες που προβλέπονταν, ενώ οι αποφάσεις αιτιολογήθηκαν βάση μιας ημιτελούς μελέτης οποία ανέθεσε το Υπουργείο σε ιδιωτική εταιρία.

             Απέναντι σε αυτούς τους πειραματισμούς εμείς από την μεριά μας έχουμε θέσει σε κίνηση μια πολύ σοβαρή και ουσιαστική διαβούλευση και με την ακαδημαϊκή κοινότητα και με τις τοπικές κοινωνίες. Ζητάμε σε όλους τους τόνους την άμεση απόσυρση του σχεδίου «Αθηνά», διότι η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας είναι μια διαδικασία η οποία δεν μπορεί να σχεδιαστεί σε ελάχιστους μήνες, ούτε υπό το ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο των μόνιμων περικοπών για την παιδεία, ούτε ερήμην της ακαδημαϊκής κοινότητας. Σας ζητάμε να σταματήσετε την επιβολή αυτού του μνημονιακού μοντέλου και να δώσετε χρόνο στα Ιδρύματα να εκφραστούν χωρίς πανικό.

το video της ομιλίας

http://www.youtube.com/watch?v=aBqmfOAn3fQ