Σύνοψη τοποθετήσεων της Παναγιώτας Δριτσέλη στην συζήτηση του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

 

Μετά από τρεισήμισι χρόνια μνημονιακής σιωπής των συγκυβερνήσεων και των κυβερνήσεων στα ζητήματα που αφορούν στον τουρισμό, σήμερα συζητάμε ένα νομοσχέδιο το οποίο χαρακτηρίζεται από προβλέψεις για παρεκκλίσεις, από κατά εξαίρεση διευκολύνσεις και από τη θέσπιση διαδικασιών «φαστ τρακ» και κοινών υπουργικών αποφάσεων για πάρα πολύ κρίσιμα ζητήματα. Στο νομοσχέδιο αυτό δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για την προστασία των κοινωνικών αγαθών, δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για το ανθρώπινο δυναμικό του τουρισμού, δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για την πολιτιστική κληρονομιά όπου η κατασκευή ενός γηπέδου γκολφ επαρκεί για να αποχαρακτηριστούν αρχαιολογικοί χώροι. Καταπατούνται οι αιγιαλοί, αφαιρούνται πόροι από τους δήμους της χώρας, οι οποίοι συνεχίζουν να επωμίζονται όλο το οικονομικό βάρος για την παροχή υπηρεσιών σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας και βέβαια ο πλούτος της χώρας μας παραδίδεται βορά στο ΤΑΙΠΕΔ.

Έτσι, λοιπόν, θεσπίζονται πολεοδομικές παρεκκλίσεις για τη δημιουργία τουριστικών μονάδων, μεγαθηρίων, μαρίνων και λιμένων, όπου το περιβάλλον, η εργασία, η πολιτιστική κληρονομιά δεν προστατεύονται σε κανένα επίπεδο. Ο Ε.Ο.Τ αποψιλώνεται, η τουριστική εκπαίδευση επανασχεδιάζεται με στόχο τη μαζική παραγωγή δυναμικού μέτριας εξειδίκευσης, ενώ δεν λείπουν και οι προβλέψεις για ευνοϊκή μεταχείριση υμετέρων, με αδιαφανείς προσλήψεις και αποσπάσεις με μια απλή υπουργική απόφαση σε τουριστικές υπηρεσίες του εξωτερικού. Από την άλλη αρνητικό είναι και το δημοσιονομικό αποτύπωμα του παρόντος πολυνομοσχεδίου. Όπως σημειώνεται από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και παρά το γεγονός ότι το ακριβές ύψος της απώλειας θα υπολογιστεί μετά από την έκδοση των αντίστοιχων κοινών υπουργικών αποφάσεων, ζημιά θα επιφέρει στο δημόσιο και η προβλεπόμενη μη είσπραξη εσόδων από πρόστιμα σε χιονοδρομικά κέντρα, τα οποία λειτουργούν χωρίς άδεια. Αντιστοίχως, απώλεια δημοσίων εσόδων θα επέλθει και από τη μείωση του ύψους του ανταλλάγματος που καταβάλλουν οι επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων για τη χρήση του αιγιαλού, καθώς και από τις προβλεπόμενες φορολογικές ελαφρύνσεις για την αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων από ιδιώτες, με στόχο την επιχειρηματική τους εκμετάλλευση.

Σε ότι αφορά το άρθρο 14 του νομοσχεδίου, προβλέπεται η μεταφορά στην κεντρική διοίκηση, της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του ΕΟΤ, η οποία είχε συσταθεί από τον μνημονιακό νόμο 4002/2011, για να διευκολύνει την fasttrack αδειοδότηση τουριστικών επενδύσεων. Η μεταφορά της αρμοδιότητας αυτής στην κεντρική διοίκηση συνεπάγεται την ακόμα μεγαλύτερη εξάρτηση της εν λόγω υπηρεσίας από τον εκάστοτε πολιτικό προϊστάμενο του Υπουργείου και τις ακόμα γρηγορότερες αδειοδοτήσεις, χωρίς κανένα αντικειμενικό πλέγμα προστασίας.

Σε ότι αφορά τα άρθρα 15 και 16, προβλέπεται η δημιουργία θέσεων τουριστικών εντεταλμένων στις χώρες όπου δεν λειτουργούν γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ. Παραμένει έτσι το σοβαρό ζήτημα της ανορθολογικής τουριστικής προβολής της χώρας στο εξωτερικό, μέσω των πρεσβειών και των προξενείων. Με ποιο τρόπο θα ασκηθεί σοβαρή πολιτική τουριστικής προβολής μέσω του εν λόγω σχήματος?

Την ίδια στιγμή, με το άρθρο 17 που ρυθμίζει τα θέματα της τουριστικής εκπαίδευσης, ολοκληρώνεται η κατάλυση κάθε ακαδημαϊκής λογικής καθώς υλοποιείται επί της ουσίας η τελευταία φάση της κατάργησης του ΟΤΕΚ, μέσω της δημιουργίας μιας διοικητικής διεύθυνσης εντός του κεντρικού οργανογράμματος που θα χαράσσει και θα υλοποιεί την εκπαιδευτική πολιτική. Η μετατροπή ενός εκπαιδευτικού φορέα όπως ο ΟΤΕΚ σε δομή της κεντρικής διοίκησης Υπουργείου είναι ενδεικτική της σημασίας που δίνει η Κυβέρνηση στην απομάκρυνση από τις ακαδημαϊκές προτεραιότητες και στην σύνδεση της τουριστικής εκπαίδευσης με τις επιταγές των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων. Ανάμεσα στις αρμοδιότητες που εκχωρούνται στην διεύθυνση αυτή συμπεριλαμβάνονται και εκείνες που αφορούν στην δημιουργία ταχύρυθμων προγραμμάτων κατάρτισης ξεναγών και προγραμμάτων κατάρτισης και μετεκπαίδευσης καθώς και προγραμμάτων πρακτικής άσκησης σε επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η υλοποίηση των διαφόρων μνημονίων εκπαιδευτικής συνεργασίας με επιχειρήσεις και φορείς του εξωτερικού, που έχουν συναφθεί τους τελευταίους μήνες. Ευνοείται με τον τρόπο αυτό η παραγωγή εργατικού δυναμικού μέτριας εξειδίκευσης στον τουρισμό, το οποίο φυσικά θα αμείβεται με πενιχρές απολαβές και θα απολαμβάνει ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα.

Απουσιάζει την ίδια στιγμή κάθε αναφορά στο σημαντικότατο θέμα έχει προκύψει και σε σχέση με την περιουσία του πρώην ΟΤΕΚ, η οποία βάσει του ν. 4109/2013 περνά στο ελληνικό δημόσιο. Αποτελεί ερώτημα το τι θα γίνει με τις τουριστικές σχολές που στεγάζονται σε κτίρια «φιλέτα», δυνητικού ενδιαφέροντος του Υπουργείου Οικονομικών και βέβαια του ΤΑΙΠΕΔ.

Θα αναμέναμε λοιπόν με ενδιαφέρον τις διευκρινήσεις του Υπουργείου σε σχέση με αυτές τις επιλογές, οι οποίες φαίνεται να οδηγούν σε μία τουριστική πολιτική αδιαφανή, όπου το μόνο κριτήριο είναι η εξυπηρέτηση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων του τουρισμού και την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ ξεκάθαρα αποδοκιμάζει.