Τοποθέτηση Παναγιώτας Δριτσέλη στην β’ ανάγνωση του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις». Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 5/9/2013

 

«Το 2% για την παιδεία που έχετε επιβάλει εσείς παρέα με τους εταίρους σας, θα μείνει για πάντα μια μαύρη κηλίδα στην εκπαιδευτική ιστορία αυτού του τόπου».

 

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώνουμε σήμερα τη συζήτηση ενός κρίσιμου νομοσχεδίου για τη δημόσια εκπαίδευση της χώρας, δυστυχώς όμως με όλα τα εκπαιδευτικά μέτωπα να είναι ανοιχτά. Υπάρχει αναταραχή στα σχολεία, μαθητές που δεν έχουν καθηγητές να εξεταστούν, χιλιάδες εκπαιδευτικοί βρίσκονται υπό απόλυση, Α.Ε.Ι. βρίσκονται στο χείλος της οικονομικής κατάρρευσης, έχουμε συρρίκνωση δόμων επαγγελματικής εκπαίδευσης και γενικότερα οπισθοδρόμηση σε όλα τα επίπεδα.

Το Υπουργείο, λοιπόν, εμμένει σε ένα νομοσχέδιο του οποίου η ψήφιση θα ολοκληρωθεί μια μέρα πριν από την έναρξη του σχολικού έτους και πραγματικά η ηγεσία του οφείλει, αν μη τι άλλο, μια απάντηση στους μαθητές και στους γονείς τους, οι οποίοι την Τετάρτη θα πάνε στα σχολεία με ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα που ακόμη κόβεται και ράβεται χωρίς πυξίδα, χωρίς κανέναν εκπαιδευτικό σχεδιασμό. Έχω αναφερθεί εκτενώς στις προηγούμενες συνεδριάσεις και στην προχειρότητα κατάρτισης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο λύκειο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και σήμερα με τις συνεχείς αλλαγές στους αρχικούς ανορθολογισμούς σε μαθήματα ειδικότητας. Παρά τα όποια μπαλώματα της τελευταίας στιγμής, οι γενικοί άξονες παραμένουν άκρως αντιπαιδαγωγικοί, ενισχύουν την παραπαιδεία και έχουν ως μοναδικό στόχο τους μαθητές και την αναγκαστική τοποθέτησή τους στην κατάρτιση και τη μαθητεία, δηλαδή την εργασιακή εκμετάλλευση.

Συζητήσαμε επίσης ένα σχέδιο νόμου το οποίο, πέρα από τα ζητήματα του λυκείου, επιχειρεί να ρυθμίσει μια πανσπερμία θεμάτων που εκτείνονται σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής πολιτικής, από την ειδική αγωγή μέχρι τα Α.Ε.Ι. και που στα ψιλά γράμματα υποβαθμίζει σκανδαλώδες αμέτρητες πτυχές της δημόσιας εκπαίδευσης. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα βρίσκεται στο άρθρο 36, παράγραφος 28, του σχεδίου νόμου, όπου αναφέρεται λακωνικά ότι στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του νόμου 3848/2010, η λέξη «τέσσερις» αντικαθίσταται από τη λέξη «οκτώ». Με αυτές τις δύο σειρές προβλέπεται η δυνατότητα για το Υπουργείο Παιδείας να προσλαμβάνει καθηγητές όχι ως αναπληρωτές, αλλά ως ωρομίσθιους στα σχολεία όπου εμφανίζονται έκτακτα λειτουργικά κενά. Δηλαδή, οπότε τα κενά είναι μέχρι και οκτώ ώρες τότε θα λαμβάνονται ωρομίσθιοι καθηγητές και όχι αναπληρωτές όπως ίσχυε μέχρι τώρα. Δηλαδή, αυτό σημαίνει με λίγα λόγια τέλος οι αναπληρωτές, ότι όλοι θα αντικατασταθούν με ωρομίσθιους και συνεπώς αυτό σημαίνει εργασιακή και μισθολογική υποβάθμιση. Τόσο απλά είναι τα πράγματα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Έχουμε αναφερθεί εκτενώς στο άκρως αντιπαιδαγωγικό σύστημα εισαγωγής που εισάγεται. Όμως, κ. Κεδίκογλου, τα επιχειρήματά σας δεν έχουν πείσει καθόλου όσον αφορά τις παιδαγωγικές επιστήμες, γιατί ανάμεσα στα διάφορα επιστημονικά πεδία, από τα οποία οι μαθητές επιλέγουν αναγκαστικά ένα, αυτό των παιδαγωγικών τμημάτων επιτρέπει την εισαγωγή μόνο στα τμήματα αυτά. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί απομονώνετε αυτά τα τμήματα από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, διότι μπορώ να καταλάβω το επιχείρημα ότι ένας μαθητής θέλει να διαλέξει τον επαγγελματικό του προσανατολισμό και να γίνει δάσκαλος, όμως δεν μπορούμε να ευνουχίσουμε οποιαδήποτε άλλη επιλογή μπορεί να έχει. Με την ίδια λογική, αν κάποιος μαθητής θέλει να γίνει γιατρός και δεν επιτύχει στον κλάδο που έχει επιλέξει, τότε δεν θα πρέπει να πάει σε καμία άλλη σχολή.

Δηλαδή, γιατί κάποιος που θέλει να γίνει δάσκαλος και οι γονείς του έχουν δώσει και ψυχικά αλλά και οικονομικά το καλύτερο και μάλιστα σε αυτές τις συνθήκες, να του στερείτε το δικαίωμα και ουσιαστικά να τον κόβετε από την τριτοβάθμια εκπαίδευση; Σας παρακαλώ να το ξαναδείτε, διότι εκτός από όλα αυτά – και δεν νομίζω ότι είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας – σίγουρα αυτά τα τμήματα σταδιακά θα υποβαθμιστούν, διότι κανένας δεν θα θέλει να τα επιλέξει, διότι κανένας δεν θα έχει καμία άλλη εναλλακτική λύση για το μέλλον του. Ειδικά σε αυτή την περίοδο – και επιμένω – δεν μπορούμε να πιέσουμε τους μαθητές να δίνουν και να ξαναδίνουν πανελλαδικές εξετάσεις προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που σχετίζεται με το πολύπαθο Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας, το οποίο ουσιαστικά έχετε ακρωτηριάσει με το σχέδιο «Αθηνά». Το Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας, λοιπόν, δεν είναι σε θέση σήμερα να χρηματοδοτήσει τη σίτιση των φοιτητών, διότι τα προβλεπόμενα από τον προϋπολογισμό κονδύλια δεν επαρκούν για να καλύψει τη σίτιση των φοιτητών. Είναι πραγματικά ντροπή να συζητάμε σήμερα τέτοια πράγματα, αλλά δυστυχώς αυτό είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής των τελευταίων χρόνων και πραγματικά λυπούμαστε γι’ αυτό. Το 2% για την παιδεία που έχετε επιβάλει εσείς παρέα με τους εταίρους δεν συνάδει με τη γενικότερη ρητορική της Κυβέρνησης ότι κόπτεται και εργάζεται αδιαλείπτως για το καλό του τόπου, για τη στήριξη των ευπαθών ομάδων και για το μέλλον των νέων ανθρώπων και σίγουρα αυτό το 2% θα μείνει πάντα μια μαύρη κηλίδα στην εκπαιδευτική ιστορία αυτού του τόπου. Σας παρακαλώ πολύ να δείτε αυτό το θέμα. Επίσης, ενώ είχατε δεσμευτεί ότι θα προβλεφθεί η δυνατότητα επανεξέτασης το Σεπτέμβριο όσων μαθητών βρίσκονται στα ΕΠΑΛ, προς το παρόν δεν έχουμε δει καμία νομοθετική ρύθμιση. Παρακαλώ να μας πείτε τι γίνεται με αυτό.

Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ σε μια τροπολογία που έχουμε καταθέσει αναφορικά με την αναγνώριση του χρόνου απασχόλησης των σχολικών φυλάκων. Γνωρίζουμε όλοι ότι μετά από 12 χρόνια λειτουργίας του θεσμού και την ομολογούμενη από όλους επιτυχία του, με απόφαση της Κυβέρνησης ο κλάδος καταργήθηκε και 2.200 σχολικοί φύλακες τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πει πολλές φορές ότι θα αποκαταστήσει τους απολυμένους μέσω της διαθεσιμότητας των σχολικών φυλάκων, αλλά με την προτεινόμενη τροπολογία – και παρακαλώ τους συναδέλφους σε όλες τις πτέρυγες να την δουν πάρα πολύ προσεκτικά – ικανοποιείται ένα χρόνιο και δίκαιο αίτημά τους για την αναγνώριση ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά του χρόνου στο πρόγραμμα εργασιακής εμπειρίας στο οποίο συμμετείχαν δυνάμει των διατάξεων της παραγράφου 15 του άρθρου 20 νόμου 2139/1998.

Ολοκληρώνω, υπενθυμίζοντας στο Υπουργείο Παιδείας την προχθεσινή δημόσια επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη σε σχέση με τις σχεδιαζόμενες εκπαιδευτικές αλλαγές. Σας καλεί, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, ο Συνήγορος να αλλάξετε τρόπο σκέψης και να απομακρυνθείτε από την εξετασιοκεντρική λογική σας για το λύκειο και σας μεταφέρει την ιδιαίτερη ανησυχία του για την κατάργηση των ειδικοτήτων του επαγγελματικού λυκείου μετά από τις απολύσεις των εκπαιδευτικών που δίδασκαν σε αυτές. Είναι ιδιαίτερα θλιβερό το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν ακούει και επιμένει να μην ακούει κανέναν θεσμικό συνομιλητή παρά μόνο τους ιδιώτες φίλους του, των οποίων τα εκπαιδευτήρια κατά καιρούς εγκαινιάζει κιόλας και βέβαια την Τρόικα, η οποία, επιτρέψτε μου να πω, αποτελεί και το πραγματικό αφεντικό αυτής της Κυβέρνησης.