Τοποθέτηση της Παναγιώτας Δριτσέλη στην κατ’ άρθρο συζήτηση του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις». Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. 3/9/2013

 

«Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του λύκείου δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου εκπαιδευτικού διαλόγου αλλά ενός κρυφού παζαριού με άκρως, μνημονιακό πρόσημο, για μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού και κατασκευή υπεράριθμων εκπαιδευτικών».

 

Πριν ξεκινήσω την επί των άρθρων συζήτηση, θα ήθελα κι εγώ να αναφερθώ στο μέτρο της διαθεσιμότητας-κινητικότητας των υπαλλήλων στα ΑΕΙ. Δεν ξέρω πως έχει δημιουργηθεί η αίσθηση στο Υπουργείο Παιδείας ότι, τα πανεπιστήμια μας έχουν υπεράριθμο προσωπικό; Δεν ξέρω αν έχουν ληφθεί υπόψη, οι νέες ανάγκες που έχουν προκύψει μετά το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, δεν ξέρω αν έχουν ληφθεί υπόψη τα όποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μπορεί να έχει ένα Ίδρυμα. Για παράδειγμα το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, έχει μια μοναδική πρωτοτυπία να έχει έδρες σε 5 πόλεις. Αυτό αυτομάτως αυξάνει τις ανάγκες, για διοικητικό, εκπαιδευτικό προσωπικό. Ήδη, αναμένονται συνταξιοδοτήσεις πράγμα που σημαίνει ότι, τα πράγματα θα δυσχεράνουν ακόμη περισσότερο. Η οποιαδήποτε περεταίρω μείωση του προσωπικού, σε όλα τα πανεπιστήμια θεωρώ ότι θα είναι καταστροφική, εάν πραγματικά ενδιαφερόμαστε το ακαδημαϊκό έτος, να λειτουργήσει ομαλά σας παρακαλώ κι εγώ να μην προχωρήσετε στην εφαρμογή αυτού του μέτρου, θα ήταν καταστροφικό για τη λειτουργία των ΑΕΙ.

Όσον αφορά τώρα, το σχέδιο νόμου θέλω να ξεκινήσω με μια γενική παρατήρηση ακούσαμε τον Υφυπουργό Παιδείας τον κύριο Κεδίκογλου, να μας λέει ότι το σχέδιο νόμου είναι προϊόν διαλόγου και κοινωνικής συναίνεσης. Εμένα η αίσθηση που μου προκλήθηκε από την ακρόαση των φορέων, μου δημιούργησε ακριβώς την αντίθετη εικόνα.

Όλοι οι φορείς είπαν ότι δεν υπήρξε κανένας ουσιαστικός διάλογος, καμία διαβούλευση, καμία σε βάθος ανάλυση του σχεδίου νόμου, δεν εισακούστηκαν οι προτάσεις τους. Αυτό και μόνο επιβεβαιώνει τις δικές μας γενικές παρατηρήσεις ως προς την προχειρότητα της προτεινόμενης μεταρρύθμισης. Το άκρως αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα που έχει και τις κρυφές μνημονιακές στοχεύσεις, για λιγότερο πανεπιστημιακή μόρφωση και για εργασιακή εκμετάλλευση μέσω της κατάρτισης και της μαθητείας.

Και όσο και αν αυτά ακούγονται καταστροφολογίες, και ξέρω ότι πολλές φορές θεωρείτε ότι προσπαθούμε να κάνουμε μια μηδενιστική αντιπολίτευση, για μας ότι είναι τόσο διαφορετική η προσέγγιση μας όσον αφορά το θέμα της Παιδείας, που αυτός θεωρούμε ότι είναι ο σκοπός και συνεχώς δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε μέχρι στιγμής. Έτσι, σε ότι αφορά το Γενικό Λύκειο βγάζουμε το συμπέρασμα, ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εισάγεται με το άρθρο 2, δεν είναι αποτέλεσμα κάποιου εκπαιδευτικού διαλόγου αλλά ενός κρυφού παζαριού θα λέγαμε με άκρως, μνημονιακό πρόσημο, για μείωση εκπαιδευτικού προσωπικού για κατασκευή υπεράριθμων εκπαιδευτικών σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Για παράδειγμα αναφέρω την πληροφορική και την φυσική αγωγή, που αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα χρήσης του ωρολογίου προγράμματος, ως φονικού εργαλείου προκειμένου να βρεθούν διαθέσιμοι εκπαιδευτικοί.

Στην ίδια λογική ακριβώς και το άρθρο 4, το οποίο καθορίζει το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ξαναλέω ότι εισάγετε ίσως το χειρότερο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην ιστορία της χώρας. Υπάρχουν εξετάσεις για 35 και πλέον μαθήματα συν ότι, θα υπολογίζεται η προφορική επίδοση από την πρώτη τάξη, συν ότι τα παιδιά θα δίνουν έξτρα Πανελλαδικές Εξετάσεις, μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση της Γ΄ Λυκείου. Είναι λοιπόν, ένα σύστημα το οποίο είναι χειρότερο από του Αρσένη, είναι ένα σύστημα που ενσωματώνει και την χειρότερη έκδοση του κλασσικού συστήματος των Πανελληνίων με τα 4 μαθήματα που έδιναν τα παιδιά, με τις ατελείωτες ώρες διάβασμα και την συνεχόμενη αποστήθιση.

Εισάγεται ένας εξεταστικός μαραθώνιος, όσο και αν δεν θέλετε να το παραδεχθείτε με άμεσο στόχο την μείωση των εισαχθέντων και την ταυτόχρονη συρρίκνωση της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι ο μόνος κερδισμένος είναι τα φροντιστήρια, τα οποία θριαμβολογούν για το νέο σύστημα, που θα τους προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη. Ως προς το Επαγγελματικό Λύκειο κι εκεί το νομοσχέδιο, κινείται στην ίδια κατεύθυνση, βασικός στόχος είναι η μείωση του μαθητικού πληθυσμού και σε αυτή την βαθμίδα. Και η αναγκαστική στροφή, προς την κατάρτιση με παράλληλη κατάργηση ειδικοτήτων και τις γνωστές διαθεσιμότητες των 2.500 εκπαιδευτικών.

Σε ότι αφορά την διάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ειδικοτήτων του Επαγγελματικού Λυκείου, που αποτυπώνονται από το άρθρο 8 και 9 του σχεδίου νόμου, θα λέγαμε ότι είναι πασιφανές ότι στο σημείο αυτό οι ειδικότητες, υπαγορεύτηκαν στη λογική της εξεύρεσης των 2.500 προς απόλυση εκπαιδευτικών. Και χωρίς κανένα άλλο κριτήριο, ή σχεδιασμό άλλωστε το Υπουργείο πρώτα θυσίασε τους εκπαιδευτικούς και μετά παρουσίασε τις ειδικότητες του ΕΠΑΛ, από τις οποίες μοιραία φυσικά, απουσίαζαν εκείνες από τις οποίες είχαν απολυθεί οι καθηγητές τον Ιούλιο.

Κι εδώ θα ήθελα να ρωτήσω τον κύριο Υπουργό, να μας πει με βάση ποια μελέτη αποφάσισε την κατάργηση των ειδικοτήτων των τομέα υγείας και πρόνοιας; Και το αντίστοιχο των γραφικών τεχνών;

Γιατί το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων των ειδικοτήτων του ΕΠΑΛ, θα ανακοινωθεί με υπουργική απόφαση και δεν παρουσιάζεται στο σχέδιο νόμου. Πάλι θα κατηγορηθούμε ως καχύποπτοι, αλλά δεν μπορώ να μην πω, ότι στο πίσω μέρος του μυαλού μου, όπως και άλλοι συνάδελφοι, σκεπτόμαστε μήπως δίνεται έτσι η δυνατότητα περισσότερων απολύσεων, αν αυτό μας το ζητήσει στον επόμενο έλεγχο η τρόικα.

Πόσο ο μαθητής που εγγράφεται τώρα στην Α΄ τάξη του ΕΠΑΛ, θα ξέρει ποια ειδικότητα να επιλέξει με δεδομένο ότι αυτή είναι η επιλογή που θα πρέπει να γίνει από την Α΄ Λυκείου. Το χειρότερο όμως σε αυτή την περίπτωση και στο ΕΠΑΛ είναι ότι δεν προβλέπει τη δυνατότητα επανεξέτασης το Σεπτέμβρη για κανένα μαθητή, ενώ την ίδια στιγμή εφαρμόζει το σύστημα με τις Πανελλήνιες προαγωγικές εξετάσεις από την Α΄ Λυκείου. Γιατί κύριε Υπουργέ, τα παιδιά που φοιτούν στα ΕΠΑΛ δεν έχουν δυνατότητα επανεξέτασης των μαθημάτων;

Η εναλλακτική επιλογή εκτός των Πανελληνίων και των ΑΕΙ είναι η τάξη μαθητείας, η οποία αποτελεί μια απαράδεκτη ρύθμιση, καθώς εισάγει την παιδική εργασία με όρους τριτοκοσμικής χώρας, 28 ώρες εργασίας την εβδομάδα, χωρίς απολαβές και χωρίς κανένα δικαίωμα. Είναι απίστευτο.

Στο άρθρο 41, αναφέρθηκε και από το συνάδελφο του Κ.Κ.Ε., η ίδρυση των αθλητικών ακαδημιών. Επειδή στο εν λόγω άρθρο δεν υπάρχει καμία λεπτομέρεια για το πώς θα ιδρυθούν, τι θα γίνουν, ποια θα είναι τα ωρολόγια προγράμματα των μαθημάτων, αν θα μπορούν οι μαθητές που θέλουν να επιλέξουν τώρα το αθλητικό γυμνάσιο να εγγραφούν κ.λπ., όλα αυτά παραπέμπονται σε ένα π.δ. και αυτό προξενεί πάλι εύλογα ερωτηματικά, γιατί την ίδια στιγμή, το μάθημα της φυσικής αγωγής στο δημόσιο σχολείο υποβαθμίζεται αισθητά.

Αυτές οι ρυθμίσεις για το Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο είναι για εμάς απαράδεκτες, είναι πέρα όλων των όλων αιφνιδιαστικές για τους μαθητές και τους γονείς τους και όλα αυτά μερικές μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Δεν συμβαδίζουν με κανένα εκπαιδευτικό σχεδιασμό και σας ζητάμε να μην προχωρήσετε στην ψήφιση ενός ακόμα νομοσχεδίου, που θα δώσει ακόμη ένα καίριο χτύπημα στη δημόσια εκπαίδευση και θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο την ελληνική οικογένεια.