Ομιλία Παναγιώτας Δριτσέλη στην Καλαμπάκα, στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ για τον τουρισμό

“Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει και ακούει για τον τουρισμό”

Συντρόφισσες και σύντροφοι, φίλες και φίλοι,

Θα ήθελα και εγώ να σας ευχαριστήσω για την συμμετοχή σας στην μεγάλη αυτή εκδήλωση που διοργανώνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τον τουρισμό, εδώ στην Καλαμπάκα. Η τουριστική ανάπτυξη αποτελεί ένα κεφαλαιώδους σημασίας ζήτημα για την περιοχή μας, η οποία παρόλο που παρουσιάζει ένα πολύ σημαντικό αναπτυξιακό τουριστικό δυναμικό, δεν λαμβάνει τα προσδοκώμενα οφέλη σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο.

Η τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας, παρά το τεράστιο πολιτιστικό και περιβαλλοντικό κεφάλαιο που διαθέτει η Καλαμπάκα, εδώ και τριάντα χρόνια βασίζεται στον άξονα : σύντομη διαμονή, επίσκεψη στα Μετέωρα, αναχώρηση. Είναι χαρακτηριστικά αυτής της λογικής και μια σειρά από επίσημα αριθμητικά δεδομένα, που έχει ενδιαφέρον να αναφέρουμε. Ενώ τα τελευταία 10 χρόνια οι υποδομές φιλοξενίας στην περιοχή της Καλαμπάκας, του Καστρακίου ή του Ασπροποτάμου έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση, δείκτες όπως η πληρότητα κλινών και ο μέσος όρος διανυκτερεύσεων δεν έχουν ακολουθήσει την αύξηση αυτή. Ενδεικτικά, η πληρότητα κλινών ετησίως φαίνεται να κινείται κοντά στο 40%, ανάλογα με τα γενικότερα δεδομένα της κάθε σεζόν ενώ ο μέσος όρος διανυκτερεύσεων ανέρχεται περίπου στην 1,5 ημέρα ανά επισκέπτη στο Καστράκι, ενώ μόλις κάτι περισσότερο από 1 ημέρα για την Καλαμπάκα. Τα τελευταία έτη επίσης η οικονομική κρίση έχει επιφέρει μία σημαντική κάμψη στην τουριστική κίνηση της περιοχής, κυρίως σε σχέση με τους Έλληνες επισκέπτες, κάτι το οποίο παρατηρείται σε και γενικότερα σε ολόκληρη την χώρα.

Με δεδομένο ότι η περιοχή της Καλαμπάκας συνεισφέρει κατά 50% περίπου στο συνολικό τουριστικό προϊόν του Νομού Τρικάλων, με ακόμα 25% που προσφέρει το Περτούλι, η Ελάτη και ο Ασπροπόταμος, γίνεται κατανοητό ότι ακόμα και με τα σημερινά προβλήματα και παρόλο που η περιοχή μας δεν εκμεταλλεύεται όλα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, η Καλαμπάκα συμμετέχει σημαντικά στο συνολικό τουριστικό προϊόν του Νομού. Είναι λοιπόν σαφές ότι η ποιοτική άνοδος του τουριστικού μας προϊόντος θα ανεβάσει την συνολική οικονομία των Τρικάλων και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ασχοληθούμε με το θέμα πάρα πολύ σοβαρά.

Το ζητούμενο λοιπόν κατά την άποψή μας δεν είναι μόνο να αυξήσουμε τον συνολικό αριθμό των τουριστών που θα επισκεφτούν την Καλαμπάκα, αλλά να προσφέρουμε ένα τουριστικό προϊόν το οποίο θα κρατά τον τουρίστα περισσότερες μέρες, προσφέροντάς του και άλλες εναλλακτικές τουριστικές δραστηριότητες, χωρίς σε καμία περίπτωση να υποβαθμίζουμε την προβολή των Μετεώρων, που αποτελούν παγκόσμιο πόλο έλξης.

Σήμερα, η κλασική τουριστική εικόνα για την Καλαμπάκα είναι οι επισκέπτες της μιας ημέρας οι οποίοι μεταβαίνουν στα Μετέωρα, ενδεχομένως να κοιμηθούν και ένα βράδυ στην πόλη και έπειτα θα αναχωρήσουν. Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση και να παραμένουν οι επισκέπτες περισσότερο, απαιτείται μία καλύτερη σύνδεση των Μετεώρων με τους υπόλοιπους τουριστικούς πόλους της περιοχής. Για να δώσουμε ένα απλό παράδειγμα, θα λέγαμε ότι δεν έχουν αναπτυχθεί αρκετά οι συνεργασίες κοντινών τουριστικών περιοχών στην βάση συμπληρωματικών μορφών τουρισμού. Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο θρησκευτικός τουρισμός των Μετεώρων μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον περιηγητικό τουρισμό στην περιοχή του Ασπροποτάμου, τον οικοτουρισμό ή τον τουρισμό 3ης ηλικίας.

Την ίδια στιγμή, αρκετοί τουρίστες οι οποίοι ενδιαφέρονται για τα πολιτιστικά και θρησκευτικά αξιοθέατα θα μπορούσαν να μείνουν στην περιοχή συνδυάζοντας την πολιτιστική περιήγηση με τον αθλητικό τουρισμό ή τον τουρισμό περιπέτειας. Ακόμα και ο οδικός τουρισμός της Καλαμπάκας θα μπορούσε να αναπτυχθεί με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής της περιοχής, για την οποία υπάρχουν ώριμες μελέτες οι οποίες όμως για διάφορους λόγους παραμένουν για χρόνια στο συρτάρι.

Με άλλα λόγια το βασικό ερώτημα ως προς τα τοπικά χαρακτηριστικά της τουριστικής κίνησης είναι το πώς θα καταφέρουμε να κρατήσουμε για περισσότερο διάστημα της μίας ή των δύο ημερών στην περιοχή μας τους επισκέπτες, προσφέροντάς τους εναλλακτικές και συμπληρωματικές δραστηριότητες. Στο σημείο αυτό θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να ακούσουμε και τις ιδέες των φορέων, προς την κατεύθυνση αυτή.

Ως προς τα γενικότερα προβλήματα του τουρισμού στην χώρα, τα οποία βέβαια επηρεάζουν πάρα πολύ και σε τοπικό επίπεδο, τα υπογράμμισαν και οι προηγούμενοι ομιλητές. Οι μικροί και μεσαίοι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών υπερφορολογούνται, οι επιχειρήσεις του κλάδου του τουρισμού βλέπουν το κόστος λειτουργίας τους να αυξάνει σε όλα τα επίπεδα, ενώ οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται είναι περισσότερες από αυτές που χάνονται, είναι ποιοτικά υποβαθμισμένες και δεν απαντούν στα τεράστια προβλήματα ανεργίας της περιοχής μας.

Εμείς λοιπόν λέμε ότι ο γενικός στόχος για την τουριστική ανάπτυξη δεν πρέπει να είναι η ακόμη μεγαλύτερη μαζικοποίηση του τουριστικού προϊόντος, αλλά η βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του τουρισμού. Η Καλαμπάκα αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της ποσοτικοποιημένης λογικής της τουριστικής ανάπτυξης. Πολλοί τουρίστες, οι οποίοι όμως μένουν για πολύ λίγο και δεν αλληλεπιδρούν με την τοπική κοινωνία παρά ελάχιστα. Στόχος λοιπόν δικός μας πρέπει να είναι το πώς θα καταφέρουμε να αλλάξουμε αυτή την λογική, ώστε ο τουριστικός κόσμος να μην βλέπει απλώς την άφιξη και την αναχώρηση των τουριστών, αλλά να μπορεί να προσφέρει σε περισσότερο κόσμο ποιοτικές υπηρεσίες. Υπηρεσίες οι οποίες θα προωθούν την τοπική ταυτότητα, τα φυσικά και πολιτιστικά αξιοθέατα της περιοχής και παράλληλα τα αποτελέσματα της τουριστικής ενασχόλησης θα ικανοποιούν τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας για εργασία, κοινωνική ανταποδοτικότητα, ποιοτική αναβάθμιση, περιβαλλοντική προστασία.

Σας ευχαριστούμε για ακόμη μία φορά θερμά για την παρουσία σας στην εκδήλωση, εύχομαι να έχουμε έναν εποικοδομητικό διάλογο. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε μία σταθερή βάση ανταλλαγής απόψεων και ιδεών για τον τουρισμό καθώς το θέμα αφορά όλους τους πολίτες της περιοχής και του Νομού και μία ποιοτική αναβάθμιση μπορεί να προσφέρει διεξόδους στην τοπική οικονομία που βάλλεται από όλες τις πλευρές.